Jak vybrat správnou doménu?
Ať už plánujete vytvořit své webové stránky nebo e-shop a ještě nemáte vybranou doménu tak vám dám několik rad a tipů, abych vám ulehčil výběr.
Co je to doména?
Doména je internetová adresa, pod kterou vás lidé a firmy vyhledávají. Příklad www.mojedomena.cz. Snažte se o to, ať doména obsahuje název, kterým se chcete prezentovat. Může to být vaše jméno, název vaší firmy, produktu nebo služby. Je dobré, aby návštěvník si dokázal rychle a jednoduše zapamatovat vaší doménu. Díky správnému výběru domény můžete snížit náklady na reklamu a zvýšit své příjmy.
Vymyslet dobrý název domény bývá dost často těžký úkol pokud si nechcete koupit doménu, která se shoduje s vaším celým jménem nebo s názvem vaší firmy. Pokud vymýšlíte jiný název tak myslete na to, že je dost pravděpodobné, že nový název bude s vámi po celou dobu vašeho podnikání, proto byste měli vybírat pečlivě.
Jakou koncovku domény vybrat? .cz nebo jinou?
Pokud cílíte na český trh tak je nejlepší si vybrat koncovku .cz. Určitě nic nezkazíte tím když si ještě přikoupíte .com a .eu. Pro případ kdybyste plánovali expanzi a nebo, aby vám jí nikdo jiný nekoupil a pak na ní neparazitoval. Domény většinou stojí kolem 200 Kč/rok, ale můžou se pohybovat i násobně výš podle TLD jako je třeba .coffee, .cash, atd… Pokud jste velká firma a určitě budete plánovat expanze do různých zemí tak je pro vás nejlepší abyste si koupili všechny nejpoužívanější domény.
Co k registraci domény potřebujete?
Stačí vyzkoušet v registru jestli váš vybraný název je pro vybranou TLD volný a pokud je tak si můžete přes vybraného registrátora zaregistrovat doménu na období za registrační poplatek. Vyplníte své údaje a po zaplacení budete informováni o tom, že vám doména patří. Pokud budete platit kartou tak budete vlastníkem téměř hned.
Jak vybrat správnou doménu?
Při vymýšlení názvu můžete použít všechna písmena abecedy bez diakritiky, včetně číslic a pomlček.
Čím kratší název tím je lepé se pamatuje. Funguje i spojení předložek s podstatným jménem, přídavných jmén s podstatnými jménem a nebo spojení českého a anglického slova. Když si s názvem dostatečně pohrajete tak i středně dlouhá doména se bude moc zapamatovat lépe než kratší.
Zkuste nadiktovat svůj nově vymyšlený název někomu blízkému jestli mu nebude dělat problém ho napsat.
Pokud najdete volnou doménu, která se vám líbí tak si ji můžete ihned zaregistrovat a nepotřebujete k ní ani přikupovat webhosting. Stačí si jí jenom zaparkovat a třeba jí někdy v budoucnu využijete. Nikdy nevíte jestli si jí někdo jiný nekoupí přes noc dřív než si to rozmyslíte. Registrace domény na rok není tak drahá a v tomhle ohledu zas tak moc nevadí nakupovat spontánně pokud tomu nepropadnete.
Občas se i vyplatí prozkoumat doménové aukce, jestli se tam náhodou nedraží nějaká zajímavá doména za slušnou cenu, ale to bývá jen zřídka. Většinou jsou všechny aukce nadhodnocené.
Samotná doména neručí za úspěch. Jde ruku v ruce s obsahem který ma dané doméně bude.
Když se mluví o doménách tak se myslí domény 2. řádu neboli název stránky. Řády se oddělují vždy tečkou a proto .cz je doména 1. řádu (Top Level Domain). Pokud bychom měli adresu subdomena.domena.cz tak by to bylo
- subdomena -> subdoména neboli doména 3. řádu
- doména -> doména, neboli doména 2. řádu
- cz -> TLD neboli doména prvního řádu
Můžete si všimnout, že řády domén se počítají zprava.
TLD jsou vytvářeny a přidělovány na základě rozhodnutí mezinárodních institucí. Domény 2.řádu se následně mohou registrovat přes určené registrátory.
Má výběr domény vliv na SEO?
Kdysi dávno možná výběr klíčového slova v doméně mohl pomoc, ale dnes už je to přežitek. Pokud byste prodávali nábytek a vaše doména by byla nabytek.cz tak to vám samo o sobě vůbec nezajistí, abyste se dostali ve vyhledáván na první pozice a nedostali byste se ani mezi první sto stránek ve vyhledávání. O pozici ve vyhledávání rozhodují jiné věci jako je obsah webu, správné nadpisy, strukturovaný text, popisy, rychlost načítání, responsivita, jestli web běží na šifrovaném HTTPS a spoustu dalších věcí, které vždy zvýší šanci o setiny až nižší jednotky procent, že postoupíte na pozici ve vyhledávání. Každým malým krůčkem ke zlepšení můžete stoupat, ale berte na vědomí, že vaše konkurence nespí a ta také se chce dostat na výsluní ve vyhledávání.
S pomlčkou nebo bez?
Pokud přemýšlíte nad názvem, který se skládá ze dvou slov tak většinou budete přemýšlet jestli tato slova oddělíte pomlčkou a nebo obě slova necháte pohromadě. Vždy je lepší využít variantu bez pomlčky, protože se doména s čárkou hůře pamatuje. Nejlepší je pak ještě vlastnit i doménu s pomlčkou, kde nastavíte přesměrování na váš web. Je to z důvodu kdyby si někdo myslel, že váš web je s pomlčkou a další důvod je ten, že pak nemůže nikdo parazitovat na stejném názvu vaší domény s pomlčkou, kterou byste nevlastnili.
Čím kratší, tím lepší
Čím pěné písmen a znaků tím je jednodušší si zapamatovat doménu. Mnoho firem si to už uvědomilo a zkrátily podle toho svá jména. Pokud zkrátíte název své firmy z 12 znaků na 5 tak brzy zjistíte, že to dává smysl.
Všichni se snaží zkracovat své názvy a ty nejlepší už nejsou volné. Můžete se podívat na různé nabídky domén, které někdo prodává nebo pronajímá a u krátký zajímavých cen se cena může pohybovat od několika tisíc korun až po sta tisíce.
Určitě je možnost si koupit zajímavou doménu s nestandardní koncovkou, ale pokud vaši klienti jsou na českém trhu tak budou zvyklý jen na koncovky .cz, .com a možná .eu.
Doména podle názvu společnosti nebo produktu
Pokud máte už firmu tak je nejspíš jasné, že si budete chtít koupit doménu se stejným názvem. Dávejte si pozor na překupníky s doménama, kteří Vám budou chtít prodat TLD domény s vaším názvem firmy za nesmyslplné ceny. Dost často i když Vám to nabízejí tak tyto domény nemají ani koupené a můžete si je sami koupit dost často i za čtvrtinu i míň ceny, které Vám nabízejí.
Pokud název domény kterou jste chtěli, kde jsou klíčová slova toho co děláte nebo nabízíte je už obsazené tak nezoufejte. Je sice hezké mít v názvu domény klíčová slova, ale nemusíte zoufat. Stačí mít na vašich internetových stránkách kvalitní obsah a ve vyhledávačích tuto výhodu snadno trumfnete.
Zkuste si vybrat doménu podle toho co nabízíte, aby návštěvník webu pochopil co děláte dřív než otevře vaše webové stránky například (damejidlo, rohlik, pilulka atd..)
Unikátní doména
Nejlepší je si vybrat unikátní doménu, která se jednoduše zapamatuje a vyjadřuje o co na vašich stránkách běží. Je jedno jestli se bude jednat o firemní, osobní nebo zájmové stránky. Vždy je dobré v názvu mít něco o čem ty stránky budou.
Vyhněte se názvům, které vás mohou omezovat
Nejspíš jste už viděli stránky, které začínaly slovem levné, za kačku, atd… Taková značky jsou dobré pro lowcostové klienty, ale budete pak pro vás těžší získat partnery mezi prémiovými značkami, které nebudou chtít být spojování s těmito názvy.
Srozumitelná a zapamatovatelná
I když se dají vybírat anglické názvy a nebo jejich kombinace i s českými názvy. Vždy musíme myslet na to, aby název byl srozumitelný a zapamatovatelný. Proto nevybíráme cizí složitá slova, kde jsou třeba dvě stejná písmena za sebou, protože v tom pár lidí při zadávání může udělat chybu a skončí někde jinde. Dále je důležité vybrat něco krátkého, protože skoro nikdo si nezapamatuje příliš dlouhý název vaší domény.
Doménové řády
Domény jsou rozděleny do několika řádů. První řád je nejvyšší doména neboli TLD (top level domain), mezi ně patří .cz, .com, .eu, atd.. Doména druhého řádu je název vaší stránky. Můžete si všimnout toho, že řády nejdou zleva doprava, ale zprava doleva. Třetí řád je subdoména. Pro představu subdoména může být app.domena.cz, ale i www.domena.cz. Ne každý web musí mít www doménu třetího řádu. Je to spíš nežádoucí, protože už skoro nikdo nepíše před název stránky www, ale je občas dobré na to myslet a správně nastavit server, aby to správně fungovalo s přesměrováním.
Jak zjistit, že je doména volná
Výběr volné domény lze zjistit skoro na každém webhostingu.
Například: